Aktivity projektu
1.1 Tvorba nových foriem učenia cestou hry
Úlohou aktivity je vytvoriť optimálne prostredie, ktoré by viedlo k zmene vzťahov k sociálnemu prostrediu i rozvoju vlastnej osobnosti. Hra je výrazovým prostriedkom a životnou potrebou dieťaťa. Je zdrojom dôležitých diagnostických údajov, aktuálnych podnetov, stimuluje senzomotorický a podporuje sociálny vývin. Keď iné metódy nemožno použiť, alebo už nie sú účinné využijeme pozitívne pôsobenie psa a koňa na fyzickú, psychickú a sociálnu pohodu človeka. V priebehu trvania projektu získali špeciálni pedagógovia špecifické teoretické a praktické vedomosti nevyhnutné pre aplikovanie canisterapie, hipoterapie a terapie hrou vo výchovno-vzdelávacom procese na odbornom učilišti a praktickej škole.
Aktivita pozostáva z 3 podaktivít:
a) Začlenenie canisterapie do vyučovania
b) Začlenenie hipoterapie do vyučovania
c) Začlenie terapie hrou do vyučovania
2.1 Tvorba nových foriem učenia cestou rozvoja osobnosti zážitkom
Aktivita zahŕňa vzdelávanie pedagógov v oblasti : dramatoterapie, muzikoterapie a artterapie. Prvky terapií sú súčasťou výchovno-vzdelávacích predmetov v Školskom vzdelávacom programe. Didaktická technika a inovatívne prístupy skvalitňujú edukáciu a žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami ponúkajú priestor pre komplexný osobnostný rozvoj. Overené prístupy nájdu uplatnenie v predmete Tvorivá dielňa.
Aktivita pozostáva z 3 podaktivít:
a) Začlenenie artterapie do vyučovania
b) Začlenenie dramatoterapie do vyučovania
c) Začlenie muzikoterapie do vyučovania
3.1 Tvorba nových foriem učenia cestou pracovných návykov
Aktivita sa zameriava na ergoterapiu - liečbu prácou. Je liečebno-výchovná metóda, ktorá využíva rôzne formy zamestnávania a je postavená na skúsenostiach, cez príťažlivú činnosť žiakov, ktorými možno dosiahnuť pozitívne zmeny v osobnostnom rozvoji žiakov. Prostredníctvom zmysluplného zamestnávania usiluje o zachovanie a využívanie schopností jedinca potrebných pre zvládanie bežných denných, pracovných, záujmových a rekreačných činností u osôb akéhokoľvek veku s rôznym typom postihnutia (fyzickým, zmyslovým, psychickým, mentálnym alebo sociálnym znevýhodnením). Podporuje maximálne možné začlenenie jedinca do bežného života, pričom rešpektuje jeho osobnosť a možnosti.
Ciele ergoterapie:
a) zlepšenie telesných a psychických funkcií na každom stupni mentálneho postihnutia
b) zlepšenie narušeného správania (upokojenie)
c) zlepšenie fyziologických orgánov
d) vzbudenie záujmu o prácu namiesto pohodlnej nečinnosti
e) odvádzanie prebytočnej energie
f) vytváranie bežných životných situácii spojených s pracovnou činnosťou
g) zvýšenie sebavedomia a sebahodnotenia
h) zvýšenie schopnosti sústredenia a manuálnej zručnosti
i) u uzavretých žiakov získanie k spolupráci.
4.1 Príprava a realizácia kurzov pre účinné využívanie IKT
Prostredníctvom aktivity 4.1. zvyšujeme informačnú gramotnosť učiteľov aj žiakov. Nákupom moderných technológií a ich integráciou do výchovno-vzdelávacieho procesu v škole vytvárame nové poznávacie situácie. Využívame rôzne formy a zdroje v edukácii pre komplexný rozvoj všetkých komponentov počítačovej gramotnosti.
Zamerali sme sa na:
Získanie špecifických vedomostí s multimediálnou technikou a prídavnými zariadeniami
Podporu internetizácie vzdelávacieho obsahu tvorbou e-learningu na škole
Podporu aplikovania IKT do vzdelávania v špeciálnom školstve
Poskytnutie možnosti získania počítačovej gramotnosti žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a tým zlepšenia ich uplatnenia na trhu práce
Vytvorenie databázy vyučovacieho softwaru vhodného pre cieľovú skupinu a jeho následné využívanie vo vyučovacom procese.